COOKIE REGLER
Cookies er vigtige for os at optimere vores hjemmeside. De indsamler generelle brugerstatistik og gemmer information, som gør, at vi kan tilbyde funktioner som bilsammenligning. Disse cookies gemmer ikke dine personlige data. Du kan læse mere om cookie på siden om datasikkerhed.

13-08-2013

NY FORD FOCUS BRYDER GRÆNSE FOR LAVT CO2-UDSLIP

Brændstoføkonomisk familiebil

I begyndelsen af 2014 vil Ford introducere en ny, optimeret udgave af Ford Focus med den prisvindende 1,0 EcoBoost benzin-motor. Den nye Ford Focus 1,0 bliver den første benzindrevne familiebil i Europa, der udleder mindre end 100 gram CO2 pr. kørt kilometer. Det svarer til mere end 23 kørte kilometer på literen, og dermed kan ’Familien Danmark’ få en bil i den absolut laveste ende af afgiftsskalaen.

Den nye Ford Focus er udstyret med en 100 hestes special-kalibreret udgave af EcoBoost 1,0, ligesom den er optimeret med en række af Fords ECOnetic-teknologier. Dækkene er specialudviklede lavfriktions-dæk, undervognen har fået en ny aerodynamisk udformning for at mindske luftmodstanden og Focus’ens gearkasse er justeret med henblik på den mest brændstoføkonomiske kørsel. Ford Focus er desuden udstyret med Auto-Start-Stop, et bremsesystem, der genoplader batterierne og en kølergrill, der åbner og lukker automatisk for at optimere luftstrømmene under kørsel.

”For blot et par år siden var det nærmest utænkeligt, at en benzinbil i den mindre mellemklasse ville være i stand til at bryde barrieren på 100 gram udledt CO2 pr. kørt kilometer”, siger udviklingschef i Ford Europa Barb Samardzich. Men sådan er det med den lille EcoBoost-motor; Den har det med at vende virkeligheden fuldstændig på hovedet.

Den tre-cylindrede EcoBoost 1,0 – som blev kåret til International Engine of the Year i både 2012 og 2013 – er ikke blot en sparegris, men leverer faktisk et større kraftoverskud end den 1,6 liters motor, der lå i den allerførste Ford Focus for mindre end 10 år siden. Samtidig udleder den 47 procent mindre CO2.

Laveste ejerafgift

Udover det moderate brændstofforbrug, vil præstationerne i den nye Ford Focus 1,0 betyde, at den vil havne i den fordelagtige A-gruppe, når der skal beregnes grøn ejerafgift. Ejere af den nye Focus vil, med de nuværende takster, slippe med en halvårlig afgift på 290 kroner.

Den nye Focus bliver den tredje i rækken med 1,0 EcoBoost-motor. Standard-versionen med 100 hk udleder 109 gram CO2 pr. kørt kilometer mens den sprælske 125 hestes-version udleder 114 g/km CO2.*

Den prisvindende motor er desuden tilgængelig i Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford C-MAX og Grand C-MAX. Senere følger EcoSport SUV, Transit Connect, Transit Courier, Tourneo Connect og Tourneo Courier, ligesom motoren også vil være en del af programmet i den kommende Ford Mondeo. Modelprogrammet vil dog variere i de forskellige lande i Europa.

Ford Focus Electric, som ikke udleder CO2 overhovedet, og diesel-udgaven, Ford Focus ECOnetic, som udleder beskedne 88 gram CO2 pr. kørt km, fuldender Europas mest komplette program af brændstoføkonomiske familie-biler.



Nyheder og events