COOKIE REGLER
Cookies er vigtige for os at optimere vores hjemmeside. De indsamler generelle brugerstatistik og gemmer information, som gør, at vi kan tilbyde funktioner som bilsammenligning. Disse cookies gemmer ikke dine personlige data. Du kan læse mere om cookie på siden om datasikkerhed.

02-07-2014

NY FOCUS ST AFSLØRET!

forventes tidligt i 2015

Mere direkte og dynamisk

Takket været ny teknologi, byder Focus ST på et strammere chassis, ligesom affjedring og styretøj er blevet ændret til fordel for en mere direkte og dynamisk køreoplevelse. Og for første gang kommer ST’en også med nye, specialudviklede 19 tommer Michelin-dæk, der bidrager til øget balance og vejgreb. Sportsaffjedringen byder på helt nyudviklede fjedre foran og en anden kalibrering af støddæmpere både for- og bag.

Det 3-trins elektroniske stabilitetsprogram er blevet opgraderet med en ny funktion - Electronic Transitional Stability, som hjælper føreren til at opretholde fuld kontrol over ST’en ved sving, vognbaneskift og afvigemanøvrer i høj fart. Torque Vectoring Control er også blevet optimeret til fordel for en endnu mere præcis kraftfordeling mellem de trækkende forhjul, hvilket giver et bedre og mere smidigt træk, når Focus ST krænger gennem et sving.

Den nye Focus ST er blevet både bredere og lavere. Den næsten skulpturelle kølerhjelm og de smallere forlygter giver ST’en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere. Sideskørter, tagspoiler og de centralt placerede, sekskantede udstødningsrør lægger yderligere til det sportslige udtryk. Sort lygte-indramning , ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge fuldender billedet. Ud over de kendte ST-farver Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red, er der tilføjet to nye nuancer: Deep Impact Blue og Stealth, som er en mørk grå.

Intuitivt layout

I kabinen er der blevet ryddet op til fordel for et enklere og mere intuitivt layout. Der er færre knapper, men ST-signaturen med tre centralt placerede displays, der viser henholdsvis turbotryk, olietemperatur og olietryk er bibeholdt. Et nyt, fladt læder-sportsrat, Recaro sportssæder, krom-finish på gearknop, dørhåndtag og paneler samt ST pedaler efterlader ingen tvivl om at dette er en kabine, der er skabt til andet og mere end ren transport.

Sæderne i den nye Focus ST fås i tre forskellige udgaver: ST 1 med sort/antracit stof, ST 2 med delvis læder og sider i fire valgfrie farver og ST 3 som er sort læder.

I lighed med den nye Ford Focus, som lanceres senere i år, byder ST’en på en række af Fords prisvindende førerassistance-systemer, inklusiv anden generation af Fords stemmestyrede infotainment-system, SYNC. Systemet, som er koblet sammen med en otte tommers HD touchscreen, giver mulighed for at styre alt fra musik over navigation og klimakontrol til mobiltelefoni.

Den nye Focus ST har også fået Adaptive Front Lightning, som tilpasser Bi-Xenon forlygternes vinkel og lysintensitet i forhold til bilens fart, retning og afstanden til objekter i køreretningen. Cross Traffic Alert er også en ny feature på Focus ST. Systemet advarer hvis der er krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Risikoen for at lave buler i den nye Focus ST er væsentlig reduceret med anden generation af Fords Active City Stop – et anti-kollisions-system, der virker ved hastigheder helt op til 50 km/t. Endelig er den nye ST også udstyret med Lane Keeping Aid, som justerer styringen hvis føreren er uopmærksom.

Ud over de to motorvarianter, fås den nye Focus ST både i en 5-dørs og stationscar udgave. Ford Focus ST forventes til Danmark tidligt i 2015.



Nyheder og events