COOKIE REGLER
Cookies er vigtige for os at optimere vores hjemmeside. De indsamler generelle brugerstatistik og gemmer information, som gør, at vi kan tilbyde funktioner som bilsammenligning. Disse cookies gemmer ikke dine personlige data. Du kan læse mere om cookie på siden om datasikkerhed.

Ny Ka+ - Fords nye minibil med forbløffende rummelighed

28-09-2016

Ny Ka+ - Fords nye minibil med forbløffende rummelighed

Pressemeddelelse

Ford rykker grænserne for, hvor meget plads en minibil kan tilbyde på kun 393 cm: Ka+, Fords helt nye model har klasseledende pladsforhold og et bagagerum på hele 270 liter. Den praktiske hatchback med fem døre tilbyder prisbevidste kunder Ford-typiske egenskaber, som tæller dynamisk-komfortable og sikre køreegenskaber, funktionelt og gennemtænkt interiør kombineret med attraktivt standardudstyr og fornuftig brændstoføkonomi. Den nye Ka+ kan opleves og prøves hos Fords forhandlere fra oktober til priser fra 118.400 kr.


  • Ka+ er Fords nye rummelige og praktiske model i klassen for minibiler
  • Klasseledende pladsforhold på byvenlige 393 cm – forbløffende god benplads på bagsædet og et meget regulært bagagerum på hele 270 liter
  • En ny 1,2-liters Ti-VCT-benzinmotor kommer i to versioner. Med en ydelse på 70 eller 85 hk har den nye Ka+ et solidt kraftoverskud på motorvejen
  • Køreegenskaberne er afstemt særligt efter europæiske forhold
  • Ka+ fås i to veludstyrede udgaver – Essential og Ultimate. Alle udgaver har fjernbetjent centrallås, tågeforlygter, el-ruder, el-spejle og fartbegrænser som standard
  • De attraktive priser starter på 118.400 kr. – fem døre er altid inklusive
  • Den nye Ford Ka+ får premiere hos de danske Ford-forhandlere i oktober

Når Fords forhandlere i Danmark i oktober kan præsentere den nye Ka+, er det med en helt ny model, der bliver et supplement til den populære Fiesta. Ford Ka+ er baseret på Fiesta-teknik, og den henvender sig i høj grad til pris- og kvalitetsbevidste kunder, som vil have de Ford-typiske kvaliteter og egenskaber i en pakke, der også byder på virkelig gode pladsforhold.

Med en længde på 393 cm er Ka+ en tilføjelse til klassen for de meget populære minibiler. Minibilerne, den såkaldte B-klasse, har i perioden fra 1. januar til 1. september 2016 stået for hele 28 procent af salget af nye personbiler i Danmark, og den nye Ka+ kommer dermed til Danmark på et absolut ideelt tidspunkt – klasseledende pladsforhold, fem døre som standard, attraktivt standard- og ekstraudstyr, komfortable og dynamiske køregenskaber og selvfølgelig stærke og økonomiske motorer står sammen med priser fra kun 118.400 kr. som en pakke, der vil tiltale rigtig mange danskere.

”Vi har store forventninger til, at danskerne vil være begejstrede for den nye Ka+. Ka+ er en helt ny model, der har rigtig meget at tilbyde den prisbevidste forbruger, som med rette kan forlange, at der ikke er gået på kompromis med køreglæde og kvalitet. Ved at bruge platformen fra Fiesta sikrer Ford grundlaget for de bedst mulige køreegenskaber i Ka+, og den er særligt udviklet til at opfylde europæiske kunders krav. Vi er også sikre på, at kunderne vil blive forbløffede over, hvor gode pladsforholdene er i vores nye minibil,” siger Thomas Roijer, Brand Team Supervisor hos Ford Danmark.

Pladsforhold som i en større bil

Nem at parkere. Overskuelig. Økonomisk. Det er bare nogle få af de krav, som mange danske bilkøbere stiller, når de er ude efter en ny bil i miniklassen. Det er krav, der ofte stilles på bekostning af rummelighed og praktiske egenskaber, men det vil ikke være tilfældet med den nye Ka+. Den er med 152 cm i højden over de fleste konkurrenter, og det giver en helt unik udnyttelse af karrosseriet. Loftshøjden er selvsagt rigelig, men også pladsen på bagsædet til især benene er så god, at Ka+ er den bedste i sin klasse, når det kommer til bagsædeplads. Ford har sat et højt mål under udviklingen, som også er nået: En 2 meter høj passager kan sidde komfortabelt på bagsædet bag en fører med samme højde.

Man skulle tro, at en bil så kompakt med så overdådig plads i kabinen ville have et bagagerum med ringe plads, men i Ka+’s tilfælde er der et regulært og velformet bagagerum på hele 270 liter.

De praktiske detaljer gennemsyrer kabinen i Ka+. Der er hele 21 forskellige aflæggepladser i kabinen, og fordørene kan hver rumme både en 1-liters flaske og en flaske på 0,6 liter – plus en lille foldbar paraply. Der er endda et aflæggerum i enden af instrumentbordet, som kun er synligt og tilgængeligt, når døren i førersiden er åben. Af andre praktiske detaljer kan nævnes to kopholdere foran og to kopholdere ved bagsædet. Splitbagsæde i forholdet 40/60 er desuden standard på alle Ka+.

Ka+ med køreglæde og dynamik som Fiesta

One Ford er Fords globale strategi, som har betydet en strømlining af udviklingen af nye bilmodeller, og One Ford har allerede betydet, at Ford har lanceret den mest avancerede Mondeo nogensinde og for første gang kan tilbyde den ikoniske Mustang til kunder over hele kloden. Den nye Ka+ er på samme måde udviklet til at skulle sælges mange steder i verden, og det giver samtidig Ford mulighed for at give kunder i meget forskellige landet præcis det, de efterspørger – en bil som nok sælges i hele verden, men som lever op til unikke krav i de forskellige regioner.

Den europæiske version af Ka+ har været gennem et krævende og langvarigt udviklingsforløb. Europæiske bilkøbere lægger stor vægt på sikkerhed, kvalitet, dynamik og motorkraft, og det har ligget Ford på sinde at skabe en minibil, der på en gang lever op til alle de høje krav – og samtidig er virkelig rummelig og opnåelig.

Ford Europa er lykkes med en minibil, der ikke står tilbage for klassens mest dynamiske og skarpe spiller: Ford Fiesta. For at opnå denne balance og dynamik har den europæiske version af Ka+ en unik opsætning af så godt som alle mekaniske dele i chassis og undervogn. Styretøjet, støddæmpere og fjedre, krængningsstabilisatoren foran, hjulophængene, bremser og dæk er som de ændrede motorophæng også blevet gennemtestet på europæiske veje – og naturligvis på Fords krævende testanlæg i belgiske Lommel.

I forhold til Ka+ til de asiatiske og sydamerikanske markeder er den version, kunderne kommer til at opleve i Danmark, mere dynamisk og mere involverende at køre. Det elektroniske styretøj har en anden udveksling og er samtidig hastighedsafhængigt, så det både er lettere at manøvrere bilen ved lav fart og sjovere at køre den på landevejen. Krængningsstabilisatoren foran er 47 procent stivere end i Ka+ til Asien og Sydamerika, ligesom en sænkning af undervognen med 10 mm øger både stabilitet og køreglæde.

De store ændringer vedkommer ikke kun køreegenskaber og dynamisk formåen, men også komfort og sikkerhed. Med ekstra støjisolerende materiale, nye bøsninger ved baghjulsophængene, hydrauliske motorophæng fra Fiesta og aerodynamiske finner på sidespejlene er der gjort meget for at komme vibrationer og støj til livs. Den nye Ka+ er den minibil, der har det laveste støjniveau ved 80 km/t: 73 decibel.

Sikkerhedsniveauet i Ka+ er lige så højt, som støjniveauet er lavt. Næsten 50 procent af karrosseriet er fremstillet i det stærke højstyrkestål, og omfattende testprogrammer med mange forskellige former for crashtest og mere end 8.000 timer med simulerede sammenstød sikrer en bil, der klarer sig bedst muligt i et sammenstød og andre ulykker.

Ford Europa tilbyder den nye Ka+ med en helt ny motor. Den nye 1,2-liters Duratec Ti-VCT-benzinmotor er konstrueret med tanke på at give maksimal værdi for pengene; god trækkraft, lav emission og lavt brændstofforbrug. Den nye motor fås i to styrker: 70 hk (105 Nm) og 85 hk (112 Nm). Kombineret med en femtrins manuel gearkasse, som i versionen med 85 hk er gearet særligt for at opnå et lavt forbrug, har motorerne solide kræfter i alle gear, og optimering med lavfriktionsolie og regenerativ batteriopladning sikrer en nøjsom omgang med benzinen. Ka+ 1,2 med 70 kører 20 km/l og har en CO2-udledning på 114 gram/km, mens Ka+ 1,2 med 85 hk er endnu mere sparsommelig med 20,8 km/l og en CO2-udledning på 110 gram/km.

To veludstyrede modeller – Essential og Ultimate

Ford forventer, at Ka+ Ultimate vil blive den bedst sælgende udgave af den nye minibil i Danmark. Ka+ Ultimate er toppen af modelprogrammet med den 85 hk stærke 1,2-liters motor, og det omfattende udstyr tæller også ratbetjent audioanlæg med SYNC-styresystem med AppLink, Bluetooth og 4,2” farveskærm, aircondition og det smarte Ford MyKey, hvor bilens nøgle kan programmeres, så fx audioanlægget i Ka+ ikke kan spille for fuld styrke eller en vis hastighed ikke kan overskrides – smart hvis forældre låner bilen ud til husets teenager.

Ka+-modelprogrammet indeholder også Ka+ Essential, som er niveauet under den komplet udstyrede Ultimate. Ka+ er udstyret med 1,2-liters motoren med 70 hk, og derudover er el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, el-spejle med indbygget blinklys, 15” hjul, tripcomputer, forkromet kølergitter, seks airbags, tågeforlygter og måtter foran inkluderet i den attraktive pris – og disse udstyrsdetaljer er naturligvis også en del af Ka+ Ultimate-variantens lange liste over standardudstyr.

Ka+ Essential og Ka+ Ultimate kan begge opgraderes med anvendeligt og lækkert ekstraudstyr, som fås til lave priser. Til Ka+ Essential tilbyder Ford blandt andet manuel aircondition til 8.200 kr., baksensorer til 2.460 kr. og Audiopakke 1 med radio, Bluetooth og den smarte MyFord Dock til 7.950 kr.
Ka+ Ultimate kan gøres endnu mere luksuriøs med fx automatisk klimaanlæg til 7.380 kr., 15” alufælge til 4.180 kr., læderrat og fartpilot til 4.260 kr. og varme i forsæderne og armlæn foran til kun 2.210 kr.

Den nye Ka+ 1,2 Essential med 70 hk fås fra kun 118.400 kr. og Ka+ 1,2 Ultimate med 85 hk fås fra kun 130.210 kr.

Læs nyheder fra Ford her



Nyheder og events