Move left
Move right
Brugtbil søgning
Personbil eller varebil
Mærke
Model
Pris
Kilometer
Alder
Motor
Brændstof
Gearkasse
Placering
køretøjer matcher dine kriterier

Nyheder & events

Gå til: 

Nu kan vi fikse dine haglskader

Nyt samarbejde med Hail Tech
22-07-2015 09:24:21

Hail Tech er specialister i at reparere haglskader, og vi har indgået et samarbejde med dem, så du nu kan få repareret haglskader på dit lokale Via Biler værksted.

Læs mere om Hail Techs teknik og vores samarbejde.

Vi leger med på DBUs fodboldskoler

22-07-2015 08:23:15

DBUs fodboldskoler er i fuld gang - og fordi Ford er sponsor, er Via Biler også med.

Vores Ford team i Aarhus Vest har haft oppusteligt fodboldmål og præmier med til de skarpt skydende fodboldskolebørn i Åbyhøj, Viby, Ry og Tranbjerg.

Og i Skanderborg donerede vores Ford bilhus daglige præmier til fodboldskolebørnene, som de har fightet bravt for at vinde.

Vil du se flere billeder af de glade fodboldskolebørn? Så gå ind på vores Facebook side - her finder du alle billederne fra fodboldskolerne.

Tak for at vi måtte lege med - det var en kæmpe fornøjelse!



C-MAX og Grand C-Max - Fords dynamiske og praktiske duo klar med stærke forbedringer

I butikken nu
16-07-2015 15:34:18
Med introduktionen af de faceliftede udgaver af de populære C-MAX og Grand C-MAX hæver Ford barren for, hvor velkørende, sikker og praktisk en bil i den mellemstore klasse multi activity vehicles (MAV) kan være. Det er ikke blot designet, ude og inde, der er forfinet, men også køreegenskaberne, brændstofforbruget og sikkerhedsudstyret.




  • Mere markante – de faceliftede udgaver af C-MAX og Grand C-MAX er fuldt opdateret med Fords seneste designsprog
  • Nye raffinerede motorer sikrer høj ydelse og lavt forbrug på samme tid. Op til 26,3 km/l i ny C-MAX ECOnetic med 105 hk
  • Uforlignelig opstilling med C-Max til de sportsligt mindede kunder og Grand C-MAX med skydedøre til de meget pladskrævende
  • Nye udstyrsmuligheder med blandt andet Ford Adaptive Cruise Control, SYNC II med 8” touchscreen og håndfri bagklap
  • Stærke priser – C-MAX fra 238.460 kr., Grand C-MAX fra 269.300 kr. Udstyrsniveauer: Trend og Titanium.

Med et samlet salg på det danske marked i 2014 på 1660 biler (incl varebiler) hører Ford C-MAX og Grand C-MAX til blandt de mest populære modeller i en klasse af biler, hvor rummelighed, sikre køreegenskaber og prisbevidsthed fylder meget. Den skarpe familie-duo fra Ford er imidlertid mere end blot sikre og rummelige, de er forrest når det kommer til dynamik, design og moderne motorer.

Ford går nu et skridt videre med introduktionen af et omfattende facelift, der fremhæver og forbedrer et allerede vindende koncept. De nye udgaver af C-MAX og Grand C-MAX er de perfekte mellemstore familiebiler til krævende danske familier, som ikke vil gå på kompromis på et eneste punkt for at få den samlede pakke.

”C-MAX har ry for at give kunderne en afbalanceret pakke med fornem brændstoføkonomi, sportlige og indlevende køregenskaber og et fleksibelt og rummeligt interiør. I den nye udgave har alle motorvarianter et lavere CO2-udslip – uden at det går ud over bilens fantastiske, dynamiske køreegenskaber,” siger Stephen Odell, Fords executive vice president for Europa, Mellemøsten og Afrika.
Han fortsætter: ”Den nye C-MAX-familie er i endnu højere grad på et niveau, der ellers er kendetegnet for større, dyrere biler – blandt andet i kraft af den håndfri, sensorstyrede bagklap, hvor man blot skal lave en let sparke-bevægelse for at få adgang til bagagerummet. Det er ikke set tidligere i segmentet.”


Fremtrædende og elegant One Ford-design

Fords designere har slebet på grundformen uden at ændre på den succesfulde opskrift, der har gjort C-MAX og Grand C-MAX til så stor en succes.
Det mere strømlinede og dristige eksteriørdesign med den trapezformede grill danner rammen om bilens nye ansigt, der er helt i tråd med det globale One Ford-designsprog. Elementer som de tilbagetrukne forlygter, som fås med LED-kørelys og det avancerede Ford Adaptive Front Lighting System, og mere rene linjer i designet på motorhjelmen er med til at understrege designernes sans for detaljer. Hvor tågeforlygterne før var runde, er den firkantede og aflange form nu med til at gøre begge C-MAX-modeller visuelt bredere.

Det eksteriørmæssige løft afrundes af ny lygtegrafik bagtil, som ligeledes betoner bilens bredde og kompakthed, og de to nye farver Red Rush og Caribou.


Intuitivt og smukt udført interiør

Interiøret i begge C-MAX-modeller tilbyder hele familien en højere grad af sikkerhed, anvendelighed og komfort end før, og kabinen er skabt til at være fleksibel i forhold til en aktiv livsstil.

Både C-MAX og Grand C-MAX byder på en række praktiske løsninger, der kredser omkring sikkerheden ved at alle passagerer, især med fokus på børn, er korrekt spændt fast. Nye ”i-Size-monteringspunkter”, som er kompatible med den seneste generation af ISOFIX-barnesæder, giver øget beskyttelse for hoved og nakke i tilfælde af side- og frontalkollisioner. En alarm i instrumenteringen afslører om alle seler er spændt, et vidvinkel-spejl giver et fuldt overblik over hvad der foregår i bagsædet, og hunde kan nu spændes sikkert fast i bagagerummet ved hjælp af et sikringssystem.

At fokus i høj grad ligger på komfort og anvendelighed for fører og passagerer ses på det forbedrede udbud af blandt andet aflæggeplads. Mere end 20 smarte aflæggemuligheder præger nu kabinen, så det er nemmere at lægge bøger, snacks og legetøj fra sig. En ny central opbevaringskonsol med justerbart armlæn sidder mellem forsæderne, og den har plads til fx en 1-liters vandflaske og en 0,4-liters kop på samme tid. Handskerummet er også redesignet, så det nu er nemmere at få fat i indholdet.

C-MAX og Grand C-MAX byder på hver sin måde på yderst fleksible muligheder i interiøret, og de smarte funktioner er naturligvis også bevaret med faceliftet. C-MAX fås fortsat med de tre separate bagsæder som flexsæder, hvor de to yderpladser skydes bagud og indad for at give øget plads og komfort. Grand C-MAX er selvfølgelig kendetegnet ved sine praktiske skydedøre og muligheden for en fleksibelt 3. sæderække.

Til Titanium-udstyrsniveauet fås den sensorstyrede, automatiske bagklap, hvor man med nøglen i lommen blot skal vifte foden under bagkofangeren for at elektronikken tager sig af resten – og man ikke behøver stille flyttekasser eller indkøb på jorden.

Med væsentlige ændringer i design og funktionalitet omkring førerpladsen leverer C-MAX og Grand C-MAX nu en mere sammenhængende og mere intuitiv betjeningsflade med færre knapper. Det gør overordnet set bilen lettere at betjene, da fx en funktion som airconditionanlægget nu er bygget op omkring knapper, som er nemmere at skelne fra hinanden og hurtigere at genkende. Nye sorte satin-indlæg og kromdetaljer fremhæver det renere, mere moderne udtryk, og det generelle udvalg af materialer er nu af en højere kvalitet.

Den måske mest synlige forskel i interiøret i forhold til før faceliftet er muligheden for 
Ford SYNC 2, som kommer med en skarp 8” touchscreen med navigation og mange andre features. Det stemmeaktiverede system bringer virkelig C-MAX-familien i front i klassen: uden at flytte øjnene fra vejen kan man med SYNC II ved hjælp af stemmen betjene lydanlægget, navigationssystemet, det automatiske klimaanlæg og en tilsluttet mobiltelefon. Navigationsdelen af SYNC II er bygget op omkring kort fra leverandøren HERE, og det giver mulighed for at vise særdeles detaljerede vejkryds, 3D-funktioner og en MICHELIN-guide.

Den nye model kan desuden udstyres med et højtydende premium-lydsystem som med 10 Sony-højttalere og en subwoofer giver et utroligt detaljeret lydbillede og en skarp reproduktion af bass for en mere afrundet og dyb lyd.

For første gang er C-MAX og Grand C-MAX udstyret med Ford MyKey-teknologi, som giver kunderne mulighed for at kode en nøgle med begrænsninger, når bilen fx lånes ud til familiens teenager. På den måde kan der sættes en maksimal hastighed og en maksimal lydstyrke på lydanlægget, men man kan også forhindre deaktivering af sikkerhedssystemer, fx traction control, og sørge for at bilen kun kan bevæges, hvis alle passagerer bruger sele.


Højere sikkerhedsniveau

C-MAX og Grand C-MAX kan udstyres med en lang række sikkerhedssystemer, som er designet til at forhindre eller mildne uheld – lige fra parkeringsbuler til mere alvorlige ulykker ved høje hastigheder.
Active City Stop er et system skabt for at undgå sammenstød, og hvor det tidligere virkede op til 30 km/t, fungerer systemet nu helt op til 50 km/t. Systemet scanner området foran bilen og klargør bremserne, hvis det øjner en pludselig forhindring. Reagerer føreren ikke selv, skrider systemet ind og bremser bilen ned.

På samme måde kan det nye Pre-Colliosion Assist-system forhindre eller mildne ulykker ved højere hastigheder. Systemet virker som Active City Stop, men med langt stærkere sensorer er det muligt for systemet at advare og bremse bilen fra helt op til 180 km/t.

Nyt i C-MAX-familien er også Adaptive Cruise Control, der automatisk holder afstand til den forankørende. Systemet fungerer også, når det ikke er direkte aktivt: distance-indikatoren giver føreren mulighed for at sætte en minimumsafstand til forankørende, og hvis man kommer for tæt på, advarer systemet i tre stadier, som er kendetegnet ved farverne grå, gul og rød.

Ford er blandt de mærker, der har mest fokus på parkering og parkeringsskader- og uheld. Derfor introduceres de nye modeller ikke kun med Active Park Assist, der tager over i forhold til parallelparkeringer, men også Perpendicular Parking, som automatisk bakker bilen ind i på en plads side om side med andre biler.
De ekstra sensorer, som det avancerede system er blevet udvidet med, har åbnet op for yderligere to komfort- og sikkerhedsrelevante features: Park-Out Assist, som hjælper føreren med at komme ud fra en parallel p-plads, og Cross Trafic Alert – systemets radar scanner op til 40 meter omkring bilen, når man bakker ud fra en p-plads. På den måde advares mod biler og personer, der kommer fra siderne eller bagfra, og systemet advarer med advarselstoner.

C-MAX og Grand C-MAX fås begge med bi-xenon-forlygter, og de kan nu også udstyres med Fords Adaptive Front Lighting-system. De fleste mennesker, som kører om natten, ved hvor vigtigt det er med skarpe og klare lygter. Med det dynamiske forlygtesystem justeres lyskeglen automatisk til en af syv indstillinger afhængigt af trafik og vejforhold. Fx vil systemet ved svingkørsel med lavere hastighed oplyse siden af vejen for at gøre cyklister og fodgængere mere synlige.

Klassens skarpe nu endnu skarpere

Det er intet under, at C-MAX-familien anses for at være bilerne i klassen med de bedste og mest afrundede køreegenskaber. Intet andet sted finder man så perfekt et kompromis mellem sikre, sjove og skarpe køregenskaber og et højt niveau af komfort i kraft af sublim dæmpning og affjedring.

Nu er det perfekte blevet yderligere forbedret. Stivere ophæng leverer varen, når det kommer til køreoplevelsen, og samtidig reduceres bilens krængning. Ændringer i støddæmperne hjælper med til at fremhæve det dynamiske styretøj uden at give køb på komforten – og dæmpernes nye ventildesign reducerer mislyde. Endelig er styretøjet re-kalibreret for at yde endnu bedre præcision og stabilitet – væsentligt i forhold til både dynamik og fornemmelsen af sikkerhed.


Prisbelønnet og stærk EcoBoost-motor

Få motorer har de seneste år fået så meget opmærksomhed som Fords 1-liters EcoBoost-benzinmotor med tre cylindre og turbo. Tre år i træk er den lille perle af en motor udnævnt til International Engine of the Year, årets motor i verden. Det er blandt andet på grund af sin opbygning med få vibrationer, lave forbrug, ringe CO2-udledning og kraftoverskud. I de faceliftede udgaver af C-MAX og Grand C-MAX fås EcoBoost 1,0 med 100 eller 125 hk – begge koblet sammen med en manuel gearkasse med seks trin. Med 1,0 EcoBoost går C-MAX helt op til 19,6 km/l og udleder blot 117 gram CO2/km.

Modelfamilien tilbydes også med den nye økonomiske 1,5-liters EcoBoost-motor med 150 eller 182 hk. Med førstnævnte ydelse kan man vælge mellem manuel eller automatisk gearkasse med seks trin. I udgaven med 182 hk den automatiske gearkasse med seks trin standard.

Med til at sænke både forbrug og CO2-udledning markant er den nye ECOnetic-udgave af C-MAX (ikke Grand C-MAX). Med sin nye og nøjsomme 1,5-liters TDCi-dieselmotor kan denne variant af C-MAX køre helt op til 26,3 km/l og udleder blot 99 gram CO2/km – den mest nøjsomme udgave af C-MAX før faceliftet, 1,6 TDCi med 95 hk, klarede til sammenligning 23,8 km/l. I C-MAX ECOnetic yder den nye motor 105 hk.

I Danmark tilbydes derudover den nye 1,5-liters TDCi-motor med 120 hk i både C-MAX og Grand C-MAX (også med Powershift-gearkasse), og udover at yde 5 hk mere end den tidligere models 1,6-liters TDCi-dieselmotor, udleder den seks pct. mindre CO2.

I toppen af diesel-programmet finder man forbedrede udgaver af Fords stærke 2-liters TDCi-motor med 150 eller 170 hk – mod tidligere 140 og 163 hk. En manuel gearkasse med seks trin eller Powershift-automatgearkassen fås i forbindelse med varianten med 150 hk, med 170 hk er Powershift-gearkassen standard. Den reviderede 2-liters TDCi-motor udleder nu markant mindre CO2 – helt op til 20 pct. mindre. I C-MAX udleder varianten med 150 hk og manuel gearkasse nu 114 gram CO2/km – mod tidligere 129 gram/km.

”Fords nye 1,5-liters EcoBoost- og TDCi-motorer er væsentlige tilføjelser til motorprogrammet, og vi har særligt haft fokus på kraftudfoldelse og forbedringer af brændstoføkonomien. Disse nye motorer vil gøre C-MAX til den første bil i segmentet, der er i stand til at leve op til de seneste EU-emissionskrav, EURO 6, på tværs af alle motorer i modelprogrammet,” siger Jim Baumbick, Fords globale chef for biler i C-segmentet.


Startpris fra hhv. 238.460 kr. og 269.300 kr.

På det danske marked introduceres C-MAX og Grand C-MAX med alle ovenstående motorer, og modelprogrammet tæller et bredt udvalg af varianter med de to udstyrsniveauer Trend og Titanium.

C-MAX starter ved 238.460 kr. for en 1,0 EcoBoost Trend med 100 hk. Titanium-varianterne starter fra 269.300 kr. Den nye C-MAX ECOnetic med 105 hk, der samtidig er den billigste udgave med dieselmotor, koster fra 277.300 kr.

Grand C-MAX har en startpris på 269.300 kr. for 1,0 EcoBoost Trend med 100 hk. Med Titanium-udstyr er startprisen 293.300 kr., og den lavest prissatte diesel, 1,5 TDCi Trend med 120 hk, starter ved 316.550 kr. 3. sæderække i Grand C-MAX fås til en merpris på 13.000 kr.


Gode råd til din kør-selv-ferie

08-07-2015 09:22:34
Med lidt forberedelse kan du forhindre nedbrud, feriefrustrationer og dyre ekstraregninger.

I denne tid vil titusindvis af danske familier begive sig ud på det europæiske motorvejsnet. Ferien venter, og forventningerne er høje. Men tungt læs, høj fart og kilometer efter kilometer i bagende varme er en udfordring for en hvilken som helst bil. Det gælder måske især en let brugt, dansk familiebil, som normalt kun triller til og fra arbejde i hverdagen, men nu pludselig skal ud og æde mange motorvejskilometer på vej mod feriedestinationen.

Med lidt forberedelse til køreturen kan du forhindre, at nedbrud, feriefrustrationer og dyre ekstraregninger skal tynge feriestemningen.

Et par gode råd:

Vær organiseret: Lav en liste over alt, der skal med. Det er ikke sjovt at være 500 km hjemmefra og opdage at mobilen eller betalingskortet ikke kom med. Husk ekstranøgle til bilen, kørekort, forsikringspapirer og en liste over nødtelefonnumre. Husk bilens manual. Ford-manualen er fyldt med praktiske råd og tips.

Gør bilen klar: Giv bilen et grundigt serviceeftersyn inden strabadserne, men lad eksperterne gøre det. Hvis du har en Ford, er det en god idé at vælge Ford-service. Dermed kan du være helt sikker på, at intet bliver overladt til tilfældighederne. Ford yder prisgaranti på både service og reparationer. Uanset om bilen lige er blevet serviceret, bør du, som minimum, altid tjekke olie, vand på batteriet, kølervæske, bremsevæske, sprinklervæske, dæktryk og slidbane på dækkene. Europæisk lov siger mindst 1,6 millimeter slidbane, men hvis mønstret er under 3 millimeter, bør dækkene skiftes.

Planlæg ruten: Den korteste vej er ikke altid den hurtigste. Ford tilbyder intelligente navigationssystemer, som kan give svar på hvilken rute, der er hurtigst, kortest eller mest økonomisk.

Vejhjælp: Nøgle låst inde i bilen og benzin på dieselmotoren er klassikere hos de europæiske vejhjælpsvirksomheder. Det er ikke et problem for Ford-ejere, som har nøgle-fri adgang og Easyfuel, som forhindrer forkert brændstofpåfyldning. Men uheldet kan være ude, og derfor er det en god idé at have et vejhjælpsabonnement inden ferieturen. Når du køber en ny Ford får du automatisk et års gratis vejhjælp. Får du serviceret din Ford hos et autoriseret Ford-værksted, får du automatisk 12 måneders fri europæisk vejhjælp med, uanset din bils alder eller om du før har benyttet Ford Service. Der er altid et autoriseret Ford-værksted i nærheden, når du rejser i Europa, så bilen skal sjældent transporteres ret langt for hurtig og kvalificeret reparation.

Mad og drikke: Sørg for at medbringe mad og rigeligt med drikkevarer. Nogle gange kan rejsen vise sig at trække ud - for eksempel ved kø - og tørst og sult er ikke befordrende for feriestemningen.

Fyld tanken helt op: Undlad at planlægge rute og brændstofforbrug for snævert. Bilen er tung, terrænet er kuperet og hastigheden er ofte højere. Køer og omveje bidrager ligeledes til et større brændstofforbrug. En brændstofeffektiv motor kan skære en anseelig bid af ferieregningen.

Pak rigtigt: Alle tunge genstande bør spændes fast eller ligge i bilens lommer og rum. Sørg for at få tingene ned på gulvet, så de ikke kan skade personer ved hård opbremsning. Læg de tungeste ting i bunden af bagagerummet og tættest ind mod midten af bilen. Det sikrer maksimal stabilitet. Placér de letteste ting på en tagbagagebærer eller i en tagboks. Tung bagage på taget kan gøre bilen ustabil. Du skal være opmærksom på, at din bil er anderledes at køre, når den er fuldt læsset.

Trafikradio: Indstil radioen for trafikopdateringer. Der er ingen grund til – unødvendigt - at køre ind i trafikpropper. Med Fords SYNC kommunikationssystem skal du blot trykke på en knap for at få al relevant trafikinformation.

Pauser: Det er vigtigt at holde hyppige pauser undervejs. Træthed og uopmærksomhed kan være decideret farligt. Fords Driver Alert teknologi hjælper føreren ved at gøre opmærksom på, at det nu er tid til at tage en pause.

Via Biler overtager Bilia Amager

Bilia trækker sig ud af DK
26-06-2015 14:19:50

Bilia har valgt at trække sig ud af Danmark, og 1. juni overtog Via Biler Bilia Amager.

I bilhuset på Amager/Kastrup er vi autoriseret Ford, Renault og Dacia forhandler, og kommer du forbi, kan du bl.a. møde Ford salgschef Jens Monk.

Læs mere om Via Bilers overtagelse.

Ford Store i Aarhus

Et helt unikt Ford bilhus
26-06-2015 13:56:46

Der er kun 5 Ford Stores i Danmark - og vores Ford bilhus i Aarhus er en af dem!

I en Ford Store kan du opleve hele Fords store modelprogram - lige fra den lille Ka til den mægtige Mustang - og der er masser af teknologi i huset, som gør et besøg i en Ford Store til en usædvanlig oplevelse.

Læs mere om vores Ford Store i Aarhus.



Tilbudsweekend 27.-28. juni

Vi fejrer den nye C-MAX
26-06-2015 13:46:02

Den nye C-MAX er kommet, og det fejrer vi med en tilbudsweekend.

Vi holder åbent både lørdag og søndag den 27.-28. juni fra kl. 11-17 i Aarhus og Skanderborg, og fra kl. 11-16 i Valby og på Amager.

Kom ind og oplev den nye C-MAX og se nærmere på de her gode her-og-nu-tilbud:




Vi glæder os til at se dig i weekenden hos Ford Via Biler.

Du finder vores Ford afdelinger her.

The Nordic Explorer

Go further med Søren Westh
13-03-2015 11:26:12
Hos Ford hylder vi mennesker, der tør trodse konventionerne og køre den ekstra mil for at opnå et mål. I december hyldede vi den danske fotograf Kenneth Nguyen. Nu er turen kommet til en af foregangsmændene for det nordiske køkken, Søren Westh, hvis historie tæller bl.a. Noma og Nordic Food Lab. Sørens drive og passion for ægtheden i et måltid, såvel som i livet, kan vi alle lære af. Se den flotte og inspirerende film. Go Further.

Se filmen forneden









Ford støtter DBU fodboldskole

04-03-2015 11:00:15
Ford Motor Company har igennem en lang årrække støttet fodbolden internationalt og nu har Ford Danmark valgt at føre den tradition videre på de hjemlige græsplæner i form af et samarbejde med DBU Fodboldskoler.
 
På DBU Fodboldskole får børnene en hel uge med nye venner, god træning og en oplevelse for livet.

Ford er stolte over at være sponsor for DBU Fodboldskole 2015 og vi ser frem til at være med til at give børnene nogle gode oplevelser. Det vil blive muligt at være med i konkurrencer om billetter og komme forbi og sparke dæk hos alle Fords forhandlere, hvor der vil være særlig fokus på fodboldfamilierne og mulighed for at få en prøvekørsel i verdens mest solgte bil, Ford Focus.

Læs mere om DBU Fodboldskolerne her
Læs mere om den nye Ford Focus her

Finding Focus

Find Focus med Kenneth Nguyen
24-12-2014 10:29:22
Ford fortæller historien om den 30 år gamle fotograf, Kenneth Nguyen. En historie, der strækker sig fra en lille fiskerby i Vietnam til udkanten af ​​Island. Det er en historie om at overvinde vanskelige odds og finde din vej i livet.

Se filmen neden










Ford afslører ny stor SUV til Europa

Ford afslører nye Ford Edge
29-07-2014 09:48:13

Ford afslører den nye Ford Edge, som for første gang også bliver lanceret i Europa.  

Med introduktionen af Ford Edge i Europa får den allerede eksisterende Ford Kuga en storebror til næste år. Ligesom Kuga, bliver Edge en global model. Det betyder, at det i princippet er den samme bil, der bliver solgt i hele verden, men med små justeringer, som er tilpasset det enkelte marked.  

Edge er flagskibet for Fords SUV-serie (Sport Utility Vehicle). Med de mange avancerede teknologier, er Ford Edge placeret højt på den teknologiske barre og vil ligesom alle Ford-modeller have føreren i centrum. Men oplevelsen af at sidde trygt og rart i de store SUV-sæder kommer alle passagerer til gode.  

”Ford Motor Company udfylder potentialet i markedet for biler og stræber efter at tilbyde kunderne den bredeste vifte af biler”, siger Stephen Odell, president of Ford of Europe, Middle East and Africa. ”Ford fortsætter med at lancere nye spændende modeller og næste år introducerer vi udover den helt nye Ford Edge også den ikoniske Ford Mustang og det helt nye luksuskoncept Vignale”.

Ford Edge vil, udover de eksisterende teknologier, som er kendt fra Fords nuværende modeller, også bringe nye avancerede teknologier med sig. Adaptive Steering er en teknologi integreret i bilens rat, som tilpasser styringen efter de faktiske kørselsforhold og førerens køreegenskaber. Fords adaptive støjreduktionsteknologi sætter helt nye standarder for stilhed i kabinen under kørslen. Teknologien sikre dig og dine passagerer en yderst behagelig kørsel, ikke mindst for dine ører. Ford lancerer også frontkamera med splitfunktion, som giver dig et 180˚udsyn og gør det nemmere for dig at orientere dig rundt om hjørner, hvor du ikke kan se, om der kommer nogen pga. dårligt udsyn.

Forestil dig, at du skal op ad en rampe for at komme ud af en parkeringskælder. Din adaptive Steering hjælper dig med at håndtere bilen opad den stejle og kurvede opkørselsrampe.

Nede i kælderen kan det godt runge og giver man lidt for meget gas, kan det godt lyde voldsomt. Her neutraliserer den adaptive støjreduktionsteknologi støjen udefra, så du får fred og ro til at styre bilen helt perfekt.

Oppe for enden af rampen kan det være svært, at orientere sig om der kommer cyklister, fodgængere eller andre biler fra siderne. Det er nu slut med uvisheden. Med et frontkamera med splitfunktion er bilen i besiddelse af et helt specielt sæt øjne. Kameraet, som er integreret i forlygterne, kan se til begge sider og gengives på skærmen i instrumentpanelet. Alle disse Ford teknologier gør kørslen i en Ford Edge legende let.


Design, kvalitet og køreegenskaber

Da Ford Edge første gang blev præsenteret i december var det en visuelt imponerende bil med masser af små detaljer, som gør helheden ekstraordinær. Der er brugt materialer af højeste kvalitet og Fords ingeniører har arbejdet længe på at udvikle den flotteste SUV. Ford Edge har fået en iøjnefaldende frontgrill, LED-forlygter og store flotte 20” alufælge.

For at reducere ubehageligheder ved at køre over huller og ujævnhederne i vejen, har Ford gjort støddæmperne perfekt absorberende, uden at det går udover køreegenskaberne. Alt i alt får du en køreoplevelse, som skriger komfort, køreglæde og stabilitet samt en kabine du ikke andet end kan føle dig tilpas i.


Voksende SUV-marked

Ifølge data, som Ford har indsamlet, er markedet for SUV-køretøjer støt voksende. Derfor tilbyder Ford de kunder, som står og ønsker en større SUV, ny Ford Edge. Mellem 2008 og 2013 voksede det europæiske SUV-marked med 21 procent og Ford kan se på det europæiske salg af Ford Kuga, at forbrugerne i højere grad vælger firhjulstrækkeren, når der skal købes ny bil.  

Ford Edge bliver tilgængelig i to varianter af Fords 2.0 liter Duratorq TDCi diesel motor. Den første er med 180 hk, 6-trins manuel gearkasse, et moment på 400 Nm og som er sat til at udlede 149 g/km CO2. Den anden med 210 hk, 6-trins automatisk gearkasse, med et moment på 450 Nm og som er sat til at udlede 159 g/km CO2.

Ford Edge lanceres i Danmark i slutningen af 2015.

Ny bil? Ford KA fra kun 65.000 kr.

Priskrigen fortsætter
29-07-2014 09:44:34

Priskrigen på mikrobiler fortsætter for fuld udblæsning. Ford har forlænget den succesrige kampagne på Ford Ka. Det betyder, at det er muligt at få en Ford Ka fra kun 65.000 kroner. Ford har valgt at fortsætte prisnedsættelsen på alle varianter af den lille, fikse bybil frem til den 30. september 2014 og dermed er der stadig mulighed for at spare mere end 7.000 kroner for de hurtige.

"Konkurrencen er benhård på mikro-markedet, men danskerne elsker simpelthen de små biler, så derfor skal Ford naturligvis også være til stede med et superskarpt tilbud", forklarer marketingchef Tom Maxmølris om baggrunden for kampagnen.

Ford Ka Trend er billigste version, men for kun 4.950 kroner mere, kan man opgradere til en Ford Ka Trend+ med blandt andet fjernbetjent centrallås, elektriske sideruder, 4-vejs justerbart førersæde og lys i bagagerummet. Topmodellen, Ford Ka Titanium til kun 87.590 kroner, byder blandt andet på audiosystem med radio/CD-afspiller, aircondition med pollenfilter, mørktonede ruder og tågeforlygter.

Selvom Ford Ka er en lille bil, er der ikke gået på kompromis med sikkerheden. Ka’en er bygget op omkring Fords anerkendte IPS-system - en totalt integreret sikkerhedsteknologi, som omfatter airbags til fører og passager, side- og gardinairbags, trepunktsseler med selestrammere og antidyksæder. Desuden er ESP og ISOFIX-beslag standard.

NY FOCUS ST AFSLØRET!

forventes tidligt i 2015
02-07-2014 14:22:08
Mere direkte og dynamisk

Takket været ny teknologi, byder Focus ST på et strammere chassis, ligesom affjedring og styretøj er blevet ændret til fordel for en mere direkte og dynamisk køreoplevelse. Og for første gang kommer ST’en også med nye, specialudviklede 19 tommer Michelin-dæk, der bidrager til øget balance og vejgreb. Sportsaffjedringen byder på helt nyudviklede fjedre foran og en anden kalibrering af støddæmpere både for- og bag.

Det 3-trins elektroniske stabilitetsprogram er blevet opgraderet med en ny funktion - Electronic Transitional Stability, som hjælper føreren til at opretholde fuld kontrol over ST’en ved sving, vognbaneskift og afvigemanøvrer i høj fart. Torque Vectoring Control er også blevet optimeret til fordel for en endnu mere præcis kraftfordeling mellem de trækkende forhjul, hvilket giver et bedre og mere smidigt træk, når Focus ST krænger gennem et sving.

Den nye Focus ST er blevet både bredere og lavere. Den næsten skulpturelle kølerhjelm og de smallere forlygter giver ST’en et mere sportsligt og aggressivt udtryk end tidligere. Sideskørter, tagspoiler og de centralt placerede, sekskantede udstødningsrør lægger yderligere til det sportslige udtryk. Sort lygte-indramning , ST-logo og 19 tommer ST aluminiumsfælge fuldender billedet. Ud over de kendte ST-farver Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black og Race Red, er der tilføjet to nye nuancer: Deep Impact Blue og Stealth, som er en mørk grå.

Intuitivt layout

I kabinen er der blevet ryddet op til fordel for et enklere og mere intuitivt layout. Der er færre knapper, men ST-signaturen med tre centralt placerede displays, der viser henholdsvis turbotryk, olietemperatur og olietryk er bibeholdt. Et nyt, fladt læder-sportsrat, Recaro sportssæder, krom-finish på gearknop, dørhåndtag og paneler samt ST pedaler efterlader ingen tvivl om at dette er en kabine, der er skabt til andet og mere end ren transport.

Sæderne i den nye Focus ST fås i tre forskellige udgaver: ST 1 med sort/antracit stof, ST 2 med delvis læder og sider i fire valgfrie farver og ST 3 som er sort læder.

I lighed med den nye Ford Focus, som lanceres senere i år, byder ST’en på en række af Fords prisvindende førerassistance-systemer, inklusiv anden generation af Fords stemmestyrede infotainment-system, SYNC. Systemet, som er koblet sammen med en otte tommers HD touchscreen, giver mulighed for at styre alt fra musik over navigation og klimakontrol til mobiltelefoni.

Den nye Focus ST har også fået Adaptive Front Lightning, som tilpasser Bi-Xenon forlygternes vinkel og lysintensitet i forhold til bilens fart, retning og afstanden til objekter i køreretningen. Cross Traffic Alert er også en ny feature på Focus ST. Systemet advarer hvis der er krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Risikoen for at lave buler i den nye Focus ST er væsentlig reduceret med anden generation af Fords Active City Stop – et anti-kollisions-system, der virker ved hastigheder helt op til 50 km/t. Endelig er den nye ST også udstyret med Lane Keeping Aid, som justerer styringen hvis føreren er uopmærksom.

Ud over de to motorvarianter, fås den nye Focus ST både i en 5-dørs og stationscar udgave. Ford Focus ST forventes til Danmark tidligt i 2015.

FORD scorer hattrick!

Engine of the Year 2014
30-06-2014 14:44:03
2012, 2013 og 2014. Ecoboost 1,0 er for tredje år i træk kåret som verdens bedste motor. Med kåringen sætter Fords lille, kraftfulde benzinmotor alle konkurrenter til vægs og skriver historie.

> Se pressemeddelelse her

Med op til 27 km/l leverer Ford Focus EcoBoost med klassens bedste brændstoføkonomi og CO2-udledningen er med 109 gram pr kørt kilometer tilsvarende beskeden.*

EcoBoost-motoren er også populær blandt Fords kunder i Europa, idet Ford Focus EcoBoost 1,0 tegnede sig for næsten hver fjerde solgte Ford Focus blot en måned efter at Focus’en med den nye prisvindende motor kom på markedet sidste år.

Ford Europa planlægger at tredoble produktionen af modeller med EcoBoost-motorer frem mod 2015. Hovedparten vil være med den nye sparsommelige prisvinder under motorhjelmen.
Oplev Ecoboost teknologien hos os eller se mere her

*Alle tal for brændstoføkonomi og CO2-udledning stammer fra officielt godkendte tests i overensstemmelse med EU Direktiv 93/116/EC. De benyttede tal for brændstoføkonomi er baseret på European Fuel Economy Directive EU 80/1268/EEC og vil adskille sig fra resultater af tests andre steder i verden.

Ny Sporty Ford Fiesta

Red Edition og Black Edition
24-06-2014 07:54:23
Ny, sporty Ford Fiesta Red & Black Edition leverer hidtil usete præstationer med 1,0 liters EcoBoost-motor. Fiesta Red & Black Edition får en topfart på over 200 km/t.

Der er lagt i kakkelovnen til både sjov og ballade, når Ford, senere på året, lancerer en ny, sporty udgave af Ford Fiesta. Med Ford Fiesta Red Edition og Ford Fiesta Black Edition introducerer Ford ikke blot en Fiesta med skarpere køreegenskaber og et helt nyt, sporty design, men har tillige skabt verdens mest kraftfulde serieproducerede bil i forhold til motorens størrelse.

Den flere gange prisvindende 1,0 liters EcoBoost benzinmotor er blevet peppet op til at yde hele 140 hk, hvilket svarer til en større litereffekt, der er større end i en Bugatti Veyron eller en Ferrari 458 Speciale. Den nye Fiesta Red & Black Edition når 100 km/t på blot 9 sekunder og nålen begynder først at tøve efter 200 km/t. På trods af de sportslige præstationer, er Ford Fiesta Red Edition og Ford Fiesta Black Edition i stand til at køre mere end 22 kilometer på én liter benzin.*

Ny kontrasttrend

Den nye, sporty Fiesta tager afsæt i en global designtrend hen imod stærke kontrastfarver. Kombinationen af rød og sort i to forskellige farvekomsammensætninger signalerer både sport, fræk attitude og sofistikeret, underspillet kvalitet. Den nye Fiesta fås enten i en knaldrød version - Race Red - med sort tag og sort staffering eller omvendt i en dyb sort - Panther Black - med rødt tag og rød staffering.

”Begge versioner tiltrækker opmærksomhed og vil næppe vil blive overset ude på vejene. Samtidig lægger de to modeller nye lag til den i forvejen bredt anerkendte Fiesta køreoplevelse med en stærkere motor og en forbedret og mere sporty affjedring og styretøj”, siger vicepræsident for Ford salg og marketing i Europa, Roelant de Waard.

Udover kontra farvet tag, er der kontrastfarver omkring kølergrillen, på sidespejle og dørhåndtag og i sæder, ved gearstangen og på gulvmåtter. Fælge i enten 16” eller 17” i farven Panther Black, skørter og tagspoiler er med til at underbygge den sportslige fremtoning, ligesom føreren kan glæde sig over specialudviklede sportssæder og læderrat.

Verdens mest kraftfulde mini

Fords ingeniører har justeret på både turbotrykket, ventilstyringen og kølingen for at få imponerende 140 hk. ud af den lille 1,0 liters EcoBoost-motor. Det betyder ikke blot en tophastighed på 201 km/t, men også mulighed for at køre super økonomisk med mere end 22 kilometer på literen og en CO2-udledning på beskedne 104 gram pr. kørt kilometer.

”Den nye 140 hk. EcoBoost-motor leverer mere end dobbelt så meget kraft pr. liter motorvolumen end dens forgænger for blot ti år siden. Dengang var det en 1,6 liters 100 hk. motor, der lå under hjelmen i Fiesta S”, forklarer chefingeniør Andrew Fraser. ”1,0 EcoBoost med 140 hk. sætter simpelthen en helt ny standard for forholdet mellem kraftoverskud og brændstoføkonomi”.

Fords 1,0 liters EcoBoost-motor er blevet kåret til verdens bedste motor i både 2012 og 2013. I lighed med 100- og 125 hk. versionerne, er den nye 140 hk. version et kompakt kraftværk med turbolader, dobbelt uafhængig ventilstyring og højtryksbenzinindsprøjtningsteknologi.

Men det er ikke kun den nye, bomstærke motor, der løfter køreoplevelsen i Ford Fiesta Red Edition og Black Edition. Den manuelle, femtrins gearkasse har fået en anden udveksling og affjedringen er blevet strammet op. Ud over de nye støddæmpere, er bagakslen blevet modificeret, ligesom styretøjet er justeret til fordel for en mere direkte styring under kraftig acceleration.

De to nye, sportslige modeller besidder naturligvis alle de dyder, der fulgte med den nyeste Fiesta, som kom til Danmark i begyndelsen af sidste år, herunder ikke mindst de meget roste køreegenskaber og en perlerække af Fords prisvindende teknologier. Det gælder først og fremmest Fords stemmestyrede kommunikationssystem SYNC og Ford MyKey, som giver forældre mulighed for at indlægge restriktioner, når de voksne børn skal låne bilen. Active City Stop, der kan forhindre kollisioner i tæt bytrafik, fås også til Ford Fiesta Red & Black Edition.




*The declared fuel consumption and CO2 emissions are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel consumption and CO2 emissions. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming. Results in MPG also correspond to this European drive cycle and are stated in imperial gallons. The results may differ from fuel economy figures in other regions of the world due to the different drive cycles and regulations used in those markets.

Ny Ford Focus på vej

Rammer Danmark i 2014
27-02-2014 12:13:29
Verdens mest solgte personbil er lige blevet bedre. Den har fået et nyt og bredere motorprogram, med markante forbedringer af brændstoføkonomien. Den er først med SYNC 2 - anden generation af Fords prisvindende infotainment-system – og den er såmænd også først med Perpendicular Parking – Fords nye og forbedrede automatiske parkerings-system. Den nye Ford Focus, som kommer til Danmark sidst på året, har fået en overhaling, der gør den skarpere end nogensinde – både at se på og køre i.

- Vi har udviklet den nye Focus til at slå benene væk under alle – og det uanset om vi taler teknologi, design, brændstoføkonomi eller den køreoplevelse, som Focus allerede er berømt for, sagde chefen for Ford Europa, Stephen Odell, da den nye Ford Focus blev afsløret på Mobile World Congress i Barcelona i dag.

Focus’en er udstyret med en række nye design-features, der adskiller den fra forgængeren. Den er blevet lidt lavere og lidt bredere. En nydesignet kølerhjelm, en ny trapez-grill og smallere forlygter giver Focus’en et mere dynamisk udseende. Diskrete krom-detaljer bidrager til et strejf af elegance. Bagklap og baglygter har også fået en overhaling, der giver Focus’en et markant anderledes design-udtryk.

Indenfor har Fords designere bestræbt sig på at skabe et mere brugervenligt og intuitivt lay-out med færre betjeningsknapper på rat og instrumentpanel. Det nye indtræk bidrager til en ’renere’ og mere moderne fremtoning.

Der er blevet mere aflægger-plads i centerkonsollen, som kan tilpasses til at holde styr på en variation af forskellige krus og flasker. Et integreret armlæn kan slås ned for øget komfort på langturen.

Støjniveauet i kabinen er blevet reduceret væsentligt med bedre isolering mod motorrummet, tykkere måtter på gulvet og kraftigere glas i sideruderne.

SYNC 2 med touch screen i høj opløsning

Den nye Focus bliver den første europæiske model med SYNC 2 – anden generation af Fords prisvindende infotainment-system. En nyudviklet otte tommers touch screen i høj opløsning gør det, sammen med systemets stemmestyring, nemt at styre musik, navigation, klimaanlæg og kompatible digitale enheder som for eksempel mobiltelefoner.

SYNC 2 byder også på et helt nyt navigationssystem, som giver mulighed for informerende split-billeder på skærmen – for eksempel i forbindelse komplicerede afkørselsforhold eller hvis man ønsker at se 3D-billeder af omgivelserne. Vejnavne kan blive læst højt eller man kan forbinde sig til Michelins rejseguide.

SYNC 2 er et komplekst infotainment-system med vægt på maksimal brugervenlighed. Systemet gør det for eksempel muligt at spørge efter en bestemt musiker eller et bestemt musiknummer, ligesom systemet automatisk vil liste alle restauranter i nærheden, hvis føreren, højt, konstaterer: ’Jeg er sulten’.

Endnu bedre køreoplevelse

Ford Focus er berømt for sin køredynamik, men det har ikke forhindret Fords ingeniører i at hæve barren endnu et hak. Den nye Focus er blevet strammet op for at give en mere præcis følelse med bilen og vejen. Affjedringen er blevet optimeret op mod styringen og sammen med nyt ESP og en ny servostyring, giver det en langt mere direkte køreoplevelse uden at kompromittere sikkerheden ved hurtig kurvekørsel.

Den nye Focus er også først med Fords Perpendicular Parking – et automatisk parkeringssystem, som gør 90-graders parkering, uden hænder på rattet, mulig.

Perpindicular Parking er en videreudvikling af Fords Active Park Assist, som gør det muligt at foretage en parallel-parkering uden selv at styre og på steder, hvor der kun er begrænset plads. Med to ekstra sensorer bagtil kan Fords parkeringssystem nu også parkere bilen på plads i en parkeringsbås. Perpendicular Parking byder også på helt nye støttefunktioner, som for eksempel at advare andre trafikanter, når der bakkes ud fra en parkeringsbås. En radar registrerer andre bilister i en radius på op til 40 meter og i tilfælde af, at en anden bil nærmer sig, vil systemet afgive tre distinkte alarmer. Park-Out Assist er endnu en ny funktion, som hjælper føreren til at styre Focus’en sikkert ud fra en parallel-parkering.

Ford har også forbedret det populære Active City Stop, som automatisk aktiverer bremserne ved fare for en kollision i tæt by-trafik. Nu virker systemet ved hastigheder på helt op til 50 km/t. Oven på dette har Ford udviklet et anti-kollisions-system til højere hastigheder – Autonomous Emergency Braking – som hjælper til at advare om kollisionsfare og, om nødvendigt, aktiverer bremserne automatisk, ved motorvejshastigheder.

For første gang er der også mulighed for at vælge Fords Distance Alert system, som er en videreudvikling af Adaptive Cruise Control. Kollisionsalarm-systemet gør det muligt at vælge en sikkerhedsafstand til de forankørende biler. Hvis man kommer for tæt på, vil systemet afgive en tre-trins alarm, som slutter med en høj advarsels-tone.

Fords prisvindende MyKey-system vil også blive tilgængeligt i den nye Focus. MyKey er et nøgle-system, som primært er udviklet som støtte til forældre, der ønsker at øge sikkerheden for deres bilkørende teenagebørn. Systemet giver mulighed for at programmere en speciel nøgle, som kan begrænse tophastigheden, lægge låg på musik-volumen og slå al musik helt fra, hvis fører og passagerer ikke har sikkerhedsseler på. Samtidig kan MyKey spærre for deaktivering af sikkerhedsfunktioner som den elektroniske stabilitetskontrol eller Active City Stop.

Intelligent lys

Focus’ens nye Bi-Xenon forlygter har hele syv forskellige indstillinger. Lygterne indstiller automatisk belysningsvinkel og lysintensitet efter vejens beskaffenhed, lysforhold, bilens hastighed og objekter forude.

Ved motorvejshastigheder, vil belysningsvinklen blive hævet for at sikre optimal belysning af vejen et godt stykke foran bilen. Ved kørsel på landevej og i byer, vil forlygterne sende lyskeglerne nedad og ud til siderne for at sikre, at vejen umiddelbart foran Focus’en er fuldt belyst. I kurver vil en lyskegle afsøge det ellers mørke område i kanten af vejen for at sikre, at føreren ikke overser en fodgænger eller en cyklist.

Brændstofeffektive motorer

Takket været et nyt og bredere motorprogram, byder den nye Focus også på forbedret brændstoføkonomi. Den bedste diesel-motor giver en brændstofbesparelse på 19 procent i forhold til den eksisterende motor, mens den bedste benzin-motor tilsvarende giver 17 procent lavere brændstofforbrug.

Ford Focus bliver den første model i Europa med Fords helt nyudviklede 1,5 liters EcoBoost benzinmotor (150 hk og 180 hk) og den tilsvarende nye 1,5 liters TDCi dieselmotor (95 hk og 120 hk). Samtidig vil der fortsat være mulighed for at vælge den kompakte og flere gange prisvindende 1,0 EcoBoost benzinmotor, som findes i henholdsvis en 100- og en 125 hestes udgave. Endelig er der mulighed for at vælge den ultimative sparegris i form af en Focus med en specialkalibreret 1,0 EcoBoost-motor – den første europæiske familiebil med benzinmotor, der udleder mindre end 100 gram CO2 pr. kørt kilometer.

Focus’en med den nye 1,5 liters TDCi dieselmotor med 120 hk og PowerShift automatgearkasse vil skære 19 procent af brændstofforbruget i forhold til den eksisterende diesel-Focus. På benzinsiden skærer den nye Focus med 1,0 EcoBoost motor og automatgearkasse hele 17 procent af brændstofregningen. En 150 hestes 2,0 TDCi diesel-model med manuel gearkasse giver 14 procent i brændstofbesparelse (13 procent med automatgearkasse).

Den nye Ford Focus bliver også den første europæiske Ford med mulighed for rat-gearskifte.

-Uanset diesel eller benzin, giver motorprogrammet til den nye Focus enestående muligheder for at vælge en bil med forbedret brændstoføkonomi og et overraskende kraftoverskud, siger Fords vicepræsident for produktudvikling i Europa, Joe Bakaj.

For at møde den forventede efterspørgsel på den nye Ford Focus, har Ford udvidet produktionskapaciteten til at omfatte otte fabrikker på fire kontinenter. Fabrikker i Tyskland, USA, Rusland, Kina, Thailand, Vietnam, Taiwan og Argentina har en samlet kapacitet til at producere mere end 1,5 millioner Focus’er om året. I Europa producerer Ford en ny Ford Focus hvert. 90. Sekund.

NY FORD FOCUS BRYDER GRÆNSE FOR LAVT CO2-UDSLIP

Brændstoføkonomisk familiebil
13-08-2013 15:52:35

I begyndelsen af 2014 vil Ford introducere en ny, optimeret udgave af Ford Focus med den prisvindende 1,0 EcoBoost benzin-motor. Den nye Ford Focus 1,0 bliver den første benzindrevne familiebil i Europa, der udleder mindre end 100 gram CO2 pr. kørt kilometer. Det svarer til mere end 23 kørte kilometer på literen, og dermed kan ’Familien Danmark’ få en bil i den absolut laveste ende af afgiftsskalaen.

Den nye Ford Focus er udstyret med en 100 hestes special-kalibreret udgave af EcoBoost 1,0, ligesom den er optimeret med en række af Fords ECOnetic-teknologier. Dækkene er specialudviklede lavfriktions-dæk, undervognen har fået en ny aerodynamisk udformning for at mindske luftmodstanden og Focus’ens gearkasse er justeret med henblik på den mest brændstoføkonomiske kørsel. Ford Focus er desuden udstyret med Auto-Start-Stop, et bremsesystem, der genoplader batterierne og en kølergrill, der åbner og lukker automatisk for at optimere luftstrømmene under kørsel.

”For blot et par år siden var det nærmest utænkeligt, at en benzinbil i den mindre mellemklasse ville være i stand til at bryde barrieren på 100 gram udledt CO2 pr. kørt kilometer”, siger udviklingschef i Ford Europa Barb Samardzich. Men sådan er det med den lille EcoBoost-motor; Den har det med at vende virkeligheden fuldstændig på hovedet.

Den tre-cylindrede EcoBoost 1,0 – som blev kåret til International Engine of the Year i både 2012 og 2013 – er ikke blot en sparegris, men leverer faktisk et større kraftoverskud end den 1,6 liters motor, der lå i den allerførste Ford Focus for mindre end 10 år siden. Samtidig udleder den 47 procent mindre CO2.

Laveste ejerafgift

Udover det moderate brændstofforbrug, vil præstationerne i den nye Ford Focus 1,0 betyde, at den vil havne i den fordelagtige A-gruppe, når der skal beregnes grøn ejerafgift. Ejere af den nye Focus vil, med de nuværende takster, slippe med en halvårlig afgift på 290 kroner.

Den nye Focus bliver den tredje i rækken med 1,0 EcoBoost-motor. Standard-versionen med 100 hk udleder 109 gram CO2 pr. kørt kilometer mens den sprælske 125 hestes-version udleder 114 g/km CO2.*

Den prisvindende motor er desuden tilgængelig i Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford C-MAX og Grand C-MAX. Senere følger EcoSport SUV, Transit Connect, Transit Courier, Tourneo Connect og Tourneo Courier, ligesom motoren også vil være en del af programmet i den kommende Ford Mondeo. Modelprogrammet vil dog variere i de forskellige lande i Europa.

Ford Focus Electric, som ikke udleder CO2 overhovedet, og diesel-udgaven, Ford Focus ECOnetic, som udleder beskedne 88 gram CO2 pr. kørt km, fuldender Europas mest komplette program af brændstoføkonomiske familie-biler.

BENZIN ELLER DIESEL - MED FORD EASY-FUEL TAGER DU IKKE FEJL

20-06-2013 08:16:23

I 2012 tilkaldte flere tusinde bilister hjælp på grund af påfyldning af forkert brændstof. Fords Easy-Fuel system gør det umuligt at tage fejl.

I løbet af foråret bragte DR Nyheder et indslag om, at flere tusind bilister hvert år fylder forkert brændstof på bilen. Sidste år måtte næsten 2400 bilister med røde ører tilkalde hjælp, og det er en stigning på 22 procent i forhold til året før*. Den problematik slipper Ford-ejere for, da Ford helt tilbage i 2007 løste problematikken med introduktionen af et nyt system til brændstofpåfyldning kaldet Ford Easy-Fuel.

Fords prisvindende Easy-Fuel er et enkelt dækselløst påfyldningssystem, der forhindrer påfyldning af forkert brændstof. Systemet er standard på alle Ford modeller fra Fiesta til Transit**. Easy-Fuel systemet har samtidig overflødiggjort tankdækslet, så situationen med at glemme sit tankdæksel på benzinstationen eller få brændstof på hænderne er elimeneret i samme omgang!

               


I Europa kommer hundredtusinder af bilister hvert år til at fylde forkert brændstof på deres bil ved et uheld. Fords ingeniører besluttede sig for at udvikle et nyt påfyldnings-system, der forhindrer fejlpåfyldning af brændstof med de skader, det kan forvolde for Ford-ejere.

Der er to klare fordele ved systemet. For det første fungerer systemet uden det traditionelle brændstofs-dæksel, der skal åbnes før tankning. Det betyder at føreren har berøring med færre dele, og mindsker risikoen for at få brændstof på fingrene.

Den anden fordel skyldes udviklingen af en særlig ‘sluse’ til påfyldningsstudsen. Selve tankåbningen er designet efter de forskellige tankpistoler til henholdsvis diesel og benzin. Med Ford Easy-Fuel systemet, er det kun muligt at tanke med en pistol fra den brændstoftype, som bilen er beregnet til at køre på. En diesel-pistol kan altså ikke indføres i bilens tankåbning hvis denne kører på benzin – og endnu vigtigere; en benzin-pistol kan ikke indføres i tankåbning på en dieselbil. Det giver en høj sikkerhed mod påfyldning af forkert brændstof i bilen.

Hvad med det manglende dæksel – går det ikke ud over sikkerheden? Nej, det er vigtigt at pointere, at fraværet af et tankdæksel på ingen måde udgør en risiko. Slusen i tankåbningen består af en lukkemekanisme som sørger for, at systemet er ligeså tæt som med et konventionelt tankdæksel.

Ford Easy-Fuel systemet blev præsenteret første gang på Frankfurt Motor Show tilbage i 2005. Samme år blev Ford Easy-Fuel systemet kåret til 'Idea of the Year' af bladet Autocar.

FORD TRANSIT CUSTOM

Årets Varebil i Danmark 2013
19-06-2013 15:56:41

Den nye Ford Transit Custom blev i dag kåret som ’Årets Varebil i Danmark 2013’ af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD). Dermed lægger de danske motorjournalister sig på linje med den europæiske jury, som kårede Ford Transit Custom til ’International Van of the Year 2013’.

Transportminister Henrik Dam Kristensen afslørede den nye Transit Custom som en klar vinder af ’Årets Varebil i Danmark 2013’ på ’Transport 2013’ i Messecenter Herning.

Den nye Ford Transit Custom satte de 20 konkurrenter til vægs med en overlegen sejr. Transit Custom fik en samlet score på hele 93 point – 41 point foran nummer to. Ford Transit Custom udemærkede sig først og fremmest på køreegenskaber, lastekapacitet, sikkerhed og driftsøkonomi.

"Ford Transit Custom er en sikker vinder. Ny fra inderst til yderst og med mange gennemtænkte løsninger - hver enkelt udtænkt med henblik på brugerens behov. Samtidig er køreegenskaberne i top og unik for en varebil. Detsamme gælder sikkerheden – Ford Transit Custom er den første varebil, der har opnået fem stjerner i sikkerhed", udtaler Carsten Teiner, VOTY.dk

Søren W. Rasmussen fra FDM Motor udtaler; "Ford Transit Custom var en klar vinder fordi den fås i en lang række forskellige varianter som på hver sin måde løser de mange forskelligartede opgaver som brugerne står overfor i hverdagen. Førerpladsen er godt indrettet til både kørsel og kontor, og varerummet matcher de mange transportopgaver en varebil møder i hverdagen. Samtidig er det positivt at selv varebiler nu kan opnå de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs crash test".

Men det er ikke kun på papiret at Fords varebiler er en succes. Ford Transit har igennem både 2011 og 2012 været Danmarks bedst sælgende varebil. Tendensen fortsætter i første kvartal af 2013, hvor Ford Transit fastholder førstepladsen med en fremgang på over 23 procent i forhold til sidste år - og det på trods af et generelt fald i markedet for varebiler på 4,8 procent. Med Fords nye Transit Custom tegner det til, at Ford kan tage føringen for tredie år i træk.Den nye Ford Transit Custom er bygget på en helt ny, global platform. På trods af de beskedne ydre dimensioner, er lasteevnen forøget, motorprogrammet er blevet optimeret og chassiet er blevet væsentlig strammere til fordel for både køreegenskaber og støjniveau.

Fords designere og ingeniører har stræbt mod at skabe en varebil, der opleves som en letkørt personbil bag rattet, en praktisk og pålidelig arbejdshest ude i virkeligheden og en varebil med markedets laveste ejer- og driftsomkostninger. Brændstoføkonomien er forbedret ligesom Ford, med 50.000 km/to år, byder på markedets længste serviceintervaller. Samtidig yder Ford 12 års garanti mod rustgennemtæring.

Masser af plads

Den nye Transit Custom findes både i en lang- og en kort version med lavt tag, ligesom det senere på sommeren bliver muligt at vælge varianter med også højt tag. En smart lastluge under passagersædet gør det muligt at transportere last på op til tre meters længde i selv den korte udgave, ligesom der er plads til hele tre Euro-paller, lastet i over én meters højde i varerummet. Et nydesignet lastgulv og integrerede tagbøjler er yderligere praktiske signaturer for den nye Transit Custom.

Set fra førersædet, er der masser af komfort og aflægningsplads til kaffekopper, telefoner, laptops og papirer. Rat og sæde kan justeres efter behov, ligesom den nye Transit Custom byder på en række af Fords prisbelønnede førerassistance- og sikkerhedssystemer som for eksempel det stemmestyrede Ford SYNC kommunikationssystem med Automatisk Nødopkald, samt Lane Keeping Alert, Driver Alert, Torque Vectoring Control samt bak-kamera.

Transit Custom sætter ny standard for sikkerhed

Ford Transit Custom er den første varebil i klassen, som opnåede de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crash test. Ford Custom fik en totalscore på 77% efter at have været igennem Euro NCAPs kollisiontest for tungere køretøjer. Samtidig opnåede den klassens bedste resultat for beskyttelse af børn med 90 procent, 84 procent beskyttelse af voksne samt 71 procent for sikkerhedsudstyret. Testresultatet er også gældende for Fords nye ni-personers Tourneo Custom.

Ford modtog også Euro NCAP’s pris for avanceret sikkerhedsteknologi for systemet ’Lane Keeping Alert’. I alt har Ford modtaget syv Euro NCAP priser for deres avancerede  sikkerhedsteknologi. Det er flere end nogen anden bilproducent.Yderligere fik Ford også en pris for Ford SYNC med Automatisk Nødopkald.

Ford har kombineret brugen af højstyrkestål, en fodgængervenlig front og klasseledende sikkerhedsteknologi for at udvikle den bedste og sikreste varebil. Kabinen er den stærkeste Transit-kabine til dato. Ford har brugt ultrastærkt boron-stål i opbygningen af chassiset, hvilket både sænker vægten og øger sikkerheden ved sammenstød. Udover almindelige front-airbags til fører fås Transit Custom også med airbag til passager samt  airbags til beskyttelse af brystkassen, ligesom der også er mulighed for gardin-airbags. I lighed med Fords personbiler, er rat og ratstamme designet til asymmetrisk kollaps ved kollision. Det nedsætter risikoen for hoved- og brystskader.

Motorprogrammet er baseret på en optimeret udgave af Fords 2,2 liters Duratorq TDCi diesel-motor med Auto-Start-Stop og henholdsvis 100-, 125- og 155 hk. Brændstoføkonomien er forbedret med op mod otte procent i forhold til forgængeren. Derudover bidrager Auto Start-Stop med op mod 10 procent mindre brændstofforbrug ved bykørsel.

Den nye Ford Transit Custom findes i fire udstyrsvarianter og priserne starter ved kr. 176.290 ekskl. moms og levering.

Søster-modellen Ford Tourneo Custom, som er en person-transporter, har et innovativt og fleksibelt sæde-system, der kan skaleres helt efter behov. Ford Tourneo Custom findes både i en kort- og en lang version med lavt tag og rummer op til ni passagersæder.

Priserne for Ford Tourneo Custom på starter ved kr. 621.459 ekskl. levering.

Den intelligente bil passer på dig i trafikken

18-06-2013 15:28:50
Intelligente biler der selv bremser, nøgler med fartbegrænser og biler, der selv ringer op til alarmcentralen. Det er ikke fremtiden, men bilsikkerhed som Ford allerede nu tilbyder på det danske marked. Og det er ikke bare smarte gadgets: På længere sigt vil den nye teknologi kunne forhindre ulykker og redde menneskeliv.

 

 

 


               

FORD ECOBOOST 1,0

ÅRETS BEDSTE MOTOR – IGEN!
18-06-2013 15:13:22

Ford ryddede bordet ved prestigefyldt international konkurrence med højeste score i konkurrencens 15-årige historie

Fords bomstærke mini benzinmotor – EcoBoost 1,0 – er endnu engang blevet kåret til verdens bedste motor. EcoBoost 1,0 blev en suveræn vinder, da 87 dommere fra 35 lande kårede den til ’International Engine of the Year 2013’ for det ansete britiske motormagasin Engine Technology International Magazine.

Dermed gentog Fords EcoBoost 1,0 kunststykket fra sidste år og opnåede samtidig den højeste score, der er tildelt i konkurrencens 15-årige historie.

EcoBoost 1,0, som blev introduceret i Ford Focus sidste år, kombinerer direkte indsprøjtning, turbo og variabel ventilstyring til at opnå optimal brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med et særdeles dynamisk kraftoverskud. Motoren vandt tilmed også i kategorien ’bedste motor under én liter’.

De 87 motorjournalister fra 35 forskellige lande i dommerpanelet lagde især vægt på prisvinderens dynamik, effekt, økonomi, raffinement og Fords evne til at implementere avanceret motor-teknologi i en kompakt motor.

-Hvem ville nogensinde have troet på det? En ét-liters motor, der har det hele – stærk, brændstoføkonomisk, ren og i den absolutte letvægtsklasse. Det er et mesterværk, fastslog den britiske motorjournalist Peter Lyon i forbindelse med prisuddelingen.

-Det er meget sjældent man opnår et virkeligt gennembrud, når det handler om en moden teknologi som forbrændingsmotoren. Men det er virkelig lykkedes for teamet bag Fords EcoBoost 1,0. Man er simpelthen nødt til at testkøre en Ford-model med EcoBoost 1,0 for at blive overbevist om at en lille, 3-cylindret motor virkelig kan levere den form for brændstoføkonomi og kraftoverskud, siger vicedirektør i Fords internationale motor-division, Joe Bakaj.

Ford EcoBoost 1,0 har ligeledes vundet  the International Paul Pietsch Award 2013 for teknologisk innovation, Dewar Trophy fra the Royal Automobile Club i Storbritanien og Breakthrough Award i det populære amerikanske magasin Popular Mechanics.

Med op til 21,3 km/l leverer Ford Focus EcoBoost 1,0 med 100 hk klassens bedste brændstoføkonomi og CO2-udledningen er med 109 gram pr kørt kilometer tilsvarende beskeden. I 125 hk udgaven er tallene henholdsvis 20 km/l og 114 g/km.*

EcoBoost-motoren er også populær blandt Fords kunder i Europa, idet Ford Focus EcoBoost 1,0 tegnede sig for næsten hver fjerde solgte Ford Focus blot en måned efter at Focus’en med den nye prisvindende motor kom på markedet sidste år.

Ford Europa planlægger at tredoble produktionen af modeller med EcoBoost-motorer frem mod 2015. Hovedparten vil være med den nye sparsommelige prisvinder under motorhjelmen.

I dag er det muligt at få prisvindende motor-teknologi i Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford Focus, Ford C-MAX og Ford Grand C-MAX. I fremtiden vil den lille kraftkarl også være at finde i Ford Mondeo, i Ford Transit Connect og Ford Transit Courier.

Ford er tilbage i Skanderborg

30-05-2013 20:36:27
Både som autoriseret forhandler, erhvervscenter og autoriseret værksted

En af Danmarks største bilforhandlere, Via Biler, slår nu dørene op til et helt nyt Ford bilhus i Skanderborg. Som nyeste tiltag for den hurtigt voksende virksomhed, får Skanderborg og omegn nu mulighed for at opleve hele Fords spændende modelprogram i det nyrenoverede bilhus på Danmarksvej 6.

Autoriseret Ford- og autoriseret Toyota-værksted


Værkstedet er fremover både autoriseret Ford- og autoriseret Toyota-værksted. Som supplement til Toyota-teamet på værkstedet er der blevet ansat et stærkt Ford-team. Med andre ord består værkstedet i Skanderborg af kompetente teknikere og pladesmede, der ved alt om Ford og Toyota.

For at fejre åbningen af det nye Ford bilhus tilbyder Via Biler i Skanderborg lige nu 20 % i rabat på første værkstedsbesøg til alle Ford-ejere.

”Vi glæder os til at repræsentere to mærker i Skanderborg – og vi er stolte af at kunne byde velkommen til nye Ford-kunder samt alle vores loyale Toyota-kunder”, siger bilrådgiver Henrik Nielsen.


Monk Biler skifter navn til Via Biler

20-02-2013 10:15:20
Fra 1. januar er Monk Biler og Via Biler blevet til én enhed og vil repræsentere både Ford og Toyota i landets mest befolkningstætte og vækststærke områder i Storkøbenhavn og Østjylland. Én enhed bestående af 8 bilhuse under navnet Via Biler A/S.

PETER MONK SOM MEDEJER AF VIA BILER

Via Biler har købt Monk Biler og virksomheden drives nu under navnet Via Biler. I praksis er der dog i høj grad tale om et partnerskab, hvor Peter Monk, tidligere direktør for Monk Biler, indtræder som medejer i Via Biler samt i Via Bilers direktion. 

”Det er en tanke, vi har gået med længe i vores familie. Vi vil meget hellere være med til at hoppe på toget, når det kører, end at stå tilbage på perronen og sige: Nå, men vi har stadig vores forretning med vores eget navn på”, siger Peter Monk.

De to nye ejere er enige om, at det i højere grad handler om at finde den rigtige partner end det rigtige tidspunkt. 

”Det er kun et godt tidspunkt, hvis matchet er rigtigt. Vi har hos Via Biler været på udkig efter vækstmuligheder, men det ligger os enormt meget på sinde, at det skal være det rigtige match mere end det rigtige tidspunkt”, siger Erik Rasmussen.

ET STÆRKT SAMARBEJDE

Ideen bag samarbejdet er at styrke de to virksomheder, samtidig med at den lokale forankring bibeholdes.

”Det betyder, at vi er ufravigelige, når det drejer sig om, at kvaliteten skal være helt i top. Vi vil samtidig gøre alt for, at vores kunder oplever Via Biler som en bilpartner, for hvem ærlighed og hjælpsomhed er afgørende værdier i dagligdagen”, fortæller direktør Peter Monk.

Virksomhedernes historier er meget ens. Begge er begyndt som små værksteder drevet af henholdsvis Torben Monk og Ruth & Steen Rasmussen, hvorefter sønnerne Peter Monk og Erik Rasmussen senere har overtaget. Der er i begge tilfælde tale om familievirksomheder med et stort fokus på kundetilfredshed, og den daglige mission hos Via Biler er fortsat at skabe langvarige forhold til kunder, leverandører og medarbejdere.

Med det nye partnerskab ser de to venner Erik Rasmussen og Peter Monk frem til en spændende fremtid, hvor de sammen skal drive Via Biler.