COOKIE REGLER
Cookies er vigtige for os at optimere vores hjemmeside. De indsamler generelle brugerstatistik og gemmer information, som gør, at vi kan tilbyde funktioner som bilsammenligning. Disse cookies gemmer ikke dine personlige data. Du kan læse mere om cookie på siden om datasikkerhed.

18-11-2019

Fremtidens svar på råstyrke, stil og frihed: Ford Mustang Mach-E

Ford udvider for første gang i 55 år Mustang-familien med Mustang Mach-E – den helt nye og rent elektriske SUV, der bringer den ikoniske pony ind i fremtiden med samme grundelementer som verdens bedst sælgende sportsvogn.

Mustang repræsenterer frihed, fremdrift, performance og oprør. Disse elementer bærer nu det velkendte Mustang-navn ind i den elektrificerede fremtid, der samtidig imødeser kundernes stigende ønske for altid at være forbundet til omverdenen.

“Ford Motor Company er stolt over at kunne præsentere Ford Mustang Mach-E, der slår ned i markedet som et lyn fra en klar himmel, ligesom Ford T gjorde det i sin tid,” udtaler virksomhedens bestyrelsesformand, Bill Ford.

Ford har udviklet Mach-E med udgangspunkt i kundernes behov. Resultatet er en strømlinet og smuk SUV, der giver køreglæde for alle pengene med elektrisk råstyrke, millimeterpræcist styretøj og avanceret online-teknologi, der kontinuerligt optimerer elbilen og gør den endnu bedre med tiden.

Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommer 2020 og får dansk lancering fra december 2020. Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde, der alle drives af en permanent magnetmotor. Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter den nye og strengere WLTP-norm (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure)1. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm2.  

Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave ved navn Mustang Mach-E GT, der vil kunne klare 0-100 km på under 5 sekunder2 samt anslåede 465 hk (342 kW) og et drejningsmoment på 830 Nm. Mustang Mach-E GT kommer til Danmark fra midten af 2021.

“Mustang Mach-E er blandt de mest spændende biler, Ford nogensinde har skabt. ”Den er specialbygget og kører på ren el, men er stadig en umiskendelig Mustang, og den vil lande på det helt rigtige tidspunkt for vores europæiske kunder,” udtaler Stuart Rowley, Ford Europas præsident.


Ydelse, der giver ‘elektrisk’ en helt ny betydning
Mustang Mach-E giver valget mellem tre forskellige køreprogrammer – Whisper, Engage og Unbridled – der hver især tilbyder fintunet køredynamik, som er tætpakket med unikke sanseoplevelser. Køreprogrammernes skræddersyede teknologier inkluderer blandt andet sporty styrefunktioner, atmosfærisk belysning og dynamiske kørestilsinformationer i instrumenteringen.

Når man starter den firehjulstrukne model, leverer det helt nye firehjulstræk 4X uafhængigt drejningsmoment til for- og bagakslen med en imponerende acceleration og optimeret styring i forhold til den baghjulstrukne model. Ford har fintunet systemet, så det leverer et fantastisk vejgreb og drivkraft under alle slags køreforhold.

“Uanset om du higer efter den højspændte oplevelse eller den rolige og lydløse køretur, giver Mustang Mach-E dig muligheden for begge dele med en helt unik køredynamik, der bevarer den umiskendelige fornemmelse af Mustang-frihed,” forklarer Ted Cannis, Fords globale produktdirektør for elektrificering.

Mustang Mach-E vil derudover have Brembos splinternye Flexira-bremsekalibre i aluminium, der har faste kalibres funktionalitet og flydende kalibres design. Mach-E GT-modellen er tilmed udstyret med den adaptive støddæmperteknologi MagneRide, der ved hjælp af magnetisme tilpasser støddæmpningens stivhed og giver maksimal komfort i forhold til hvilket som helst køremønster. 


Strømlinet teknologi til netop din livsstil
Mustang Mach-E introducerer samtidig næste generation af Fords SYNC-infotainment. Det nye system er strømlinet og moderne som aldrig før og anvender machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.

Den helt nye SYNC kommer med en stor 15,5” skærm og en simpel brugerflade, der er fri for komplicerede menuer og er nemmere at betjene med både touch- og strygebevægelser samt stemmestyring. Derudover vil det være nemmere end nogensinde at bruge systemets navigation og tilslutte sin smartphone med introduktionen af trådløs tilkobling, som er kompatibel med Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.

“Den næste generation af SYNC tilpasser sig aktivt efter bilens fører fra første gang, man bruger det. Infotainment-systemet kan eksempelvis foreslå en tur til fitnesscentret om mandagen, hvis det viser sig at være ejerens foretrukne træningsdag. Resultatet er en cloud-tilkoblet assistent og et interface, der er både intuitivt, smukt og klar til fremtiden med kontinuerlige digitale opdateringer,” udtaler Darren Palmer, Fords globale produktudviklingsdirektør for elbiler.

En ny måde at se – og opleve – Mustang på
Fords hold af ingeniører og bildesignere har udviklet en elbil, der både holder Mustang-navnet i hævd og får det bedste ud af en SUV’s rumlighed ved at placere batteriet i undervognen.

“Batteriteknologiens fremskridt har været afgørende for udviklingen af Mustang Mach-E, der er både rummelig og praktisk, har en smuk silhuet og giver en enestående køreoplevelse, som er vigtig for vores europæiske kunder,” forklarer Ulrich Koesters, topchef for elbiler hos Ford Europa.

Mustang Mach-E genkendes øjeblikkeligt som en del af Mustang-familien takket være designmæssige signaturtræk såsom den lange og kraftige kølerhjelm, linjerne langs siden, de aggressive forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter.

Derudover gemmer Mustang Mach-E på en overraskelse lige under kølerhjelmen: Et frontplaceret opbevaringsrum med en volumen på 100 liter, som nemt kan rumme eksempelvis en kabinekuffert. Afløbet i bunden gør også rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende.


Rummelig og flydende kabine

Fords designere har under udviklingen af Mustang Mach-E arbejdet tæt sammen med kunder for at forstå, hvordan de foretrækker at udnytte den ekstra kabineplads, som en elbil kan tilbyde. Mustang Mach-E er derfor designet med SUV-proportioner med rig plads til fem voksne passagerer og mere til.

Ud over det frontplacerede opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum bagtil med en volumen på 402 liter. Slår man bagsæderne ned, har Mustang Mach-E hele 1420 liters opbevaringsplads.

Kabinens design fusionerer strømlinet og moderne design med smart funktionalitet i alle dens elementer. Et premium B&O-lydsystem (ekstraudstyr) fås med højtalere, der er indbygget i frontpanelet som en flydende lydbjælke lige over luftdyserne. Dertil er armlænet også integreret med mulighed for at opbevare mindre ting såsom punge og mindre tasker, mens Mustangs karakteristiske instrumentpanel afrunder interiøret.

Selv panoramaglastaget (ekstraudstyr) gemmer på en vigtig detalje: En særlig glasbelægning, beskytter mod solens infrarøde stråler og holder kabinen køligere om sommeren og isolerer varmen om vinteren. Dertil beskytter et indre lag i glasset også mod UV-stråler. 

En Mustang Mach-E First Edition-udgave vil også være tilgængelig i begrænset omfang (ikke tilgængelig i Danmark). Den eksklusive model kommer med udvidet batterirækkevidde og bærer unikke kendetegn såsom Grabber Blue-metallak, langt panoramatag og kontrastfarvede syninger i sæderne.

Mustang Mach-E vil som noget helt nyt også introducere en telefonnøgleteknologi (’Phone as a Key’)4, der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.


Batteriløsninger, der holder dig kørende uden besvær
Mustang Mach-E vil komme i to forskellige batterivarianter: Standard rækkevidde (75,7 kWh lithium-ion-batteri) og udvidet rækkevidde (98,8 kWh batteri). Sidstnævnte variant med baghjulstræk har en forventet rækkevidde på op til 600 km1.

Begge varianter er avancerede batteriløsninger med henholdsvis 288 lithium-ion-celler (standard rækkevidde) og 376 lithium-ion-celler (udvidet rækkevidde). Batteriet er udviklet med henblik på både at give bedst mulig kabineplads og optimal køredynamik takket være placeringen i undervognen mellem de to aksler, som giver et lavt tyngdepunkt. Batteriet er blevet testet i ekstreme temperaturer helt ned til minus 40 grader og er fastgjort i en vandtæt batterikasse omgivet af beskyttende materiale, der sikrer det mod stød. Dertil anvender batteriet et avanceret væskeopvarmnings- og væskeafkølingssystem til at regulere temperaturen i selv ekstreme vejrforhold, der giver optimeret ydelse og bedre opladningstider.

Elbilsejere foretager 80 procent af opladningen derhjemme. Ford tilbyder en Ford Connected Wallbox (ekstraudstyr), der giver op til fem gange hurtigere opladning end et almindeligt strømstik til husholdningsbrug. Med en times Wallbox-opladning vil det være muligt at lade rækkevidden op med ca. 62 km i gennemsnit til Mustang Mach-E-varianter med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk5. Fords hjemmeladekabel medfølger som standard og kan på en time lade op med ca. 35 km rækkevidde gennem et almindeligt strømstik5.

Dertil vil Mustang Mach-E’s navigationssystem registrere offentlige ladestationer og –standere og foreslå de mest praktiske opladningssteder undervejs på turen5.

Ford gør opladningen til en leg ved både at give kunder flere forskellige opladningsløsninger til hjemmet og adgang til det offentlige ladenetværk FordPass Charging Network. FordPass-appen kan i kombination med et indbygget FordPass Connect-modem i bilengive adgang til Europas største ladenetværk i samarbejde med opladningsvirksomheden NewMotion. Det offentlige ladenetværk består af mere end 125.000 ladestationer fordelt på 21 lande, hvor kunderne ubesværet kan oplade deres Mustang Mach-E, når man eksempelvis er på ferie. Betaling for opladning foregår via én enkel konto, så det både er nemt og hurtigt hver gang4.

Ford er derudover både medstifter og partner i IONITY-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af 2020. Disse særlige ladestationer tilbyder kraftigt reducerede opladningstider og er ideelle til langdistancerejser. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade 93 km rækkevidde på blot 10 minutter5. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på ca. 38 minutter ved en lynladestation6

“Mustang Mach-E markerer en helt ny æra for Ford, og vi kunne ikke være mere spændt på at lancere den til vores kunder i Europa. Denne helt nye elbil er så meget mere end bare emissionsfri kørsel: Den tilbyder en helt ubesværet totaloplevelse,” udtaler Stuart Rowley.


Prisen for Ford Mustang Mach-E begynder fra 451.897 kroner med 75 kWh og baghjulstræk (prisen er beregnet ud fra 2021-afgift, altså 65 procent af registreringsafgiften). 

Mustang Mach-E forventes lanceret i Danmark i december 2020, men kan bestilles fra sommeren 2020 med forventet levering i starten af 2021. 

Læs meget mere om Ford Mustang Mach-E på Fords hjemmeside og i Fords pressekit.

###

1The declared fuel/energy consumptions, CO2 emissions and electric range are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel-efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel/energy consumption, COemissions and electric range. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming.

Since 1 September 2017, certain new vehicles are being type-approved using the World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) according to (EU) 2017/1151 as last amended, which is a new, more realistic test procedure for measuring fuel consumption and CO2 emissions. Since 1 September 2018 the WLTP has begun replacing the New European Drive Cycle (NEDC), which is the outgoing test procedure. During NEDC Phase-out, WLTP fuel consumption and CO2 emissions are being correlated back to NEDC. There will be some variance to the previous fuel economy and emissions as some elements of the tests have altered i.e., the same car might have different fuel consumption and CO2 emissions.

2Based on manufacturer calculation using computer engineering simulations. Your results may vary

3Cargo and load capacity limited by weight and weight distribution.

4Requires feature activation.

5Targeted range and charge time based on manufacturer computer engineering simulations and calculation according to the WLTP drive cycle. Officially homologated energy efficiency figures will be published closer to on-sale date. The charging rate decreases as battery reaches full capacity. Individual results may vary based on peak charging times and battery state of charge. Actual vehicle range varies with conditions such as external elements, driving behaviours, vehicle maintenance, and lithium-ion battery age.

6Charge time based on manufacturer computer engineering simulations. The charging rate decreases as battery reaches full capacity. Your results may vary based on peak charging times and battery state of charge.

# # #

Kontakt osSe flere nyheder



Nyheder og events